вівторок, 11 березня 2014 р.

масляний насос

Масляний насос
а - двосекційний, б - односекційний, 
1 - ведуча шестерня радіаторної секції, 2 - проставка, 3 - провідний вал, 4 - ведуча шестерня основної секції, 5 - ведена шестерня основної секції, 6 - корпус, 7 - нагнітальний канал, 8 - сітка маслоприемника, 9 - маслоприемник, 10-редукційний клапан, 11 - регулювальний гвинт, 12 - вихідний отвір, 13 - впускний отвір, 14 - кришка, 15 - корпус, 16 - шестерня приводу насоса
Шестеренним масляний насос діє так: масло, яке надходить через вхідний канал , заповнює порожнини, обмежені боковими поверхнями кожного з двох суміжних зубів шестерень 4 і 5 і внутрішньою поверхнею корпусу насоса. Під час обертання шестерень їхні зуби переміщують масло до вихідного каналу 12, спричиняючи в ньому підвищений тиск і цим забезпечуючи подачу масла в канали і трубопроводи системи мащення.
Тиск, який розвиває насос, обмежує редукційний клапан 10. Якщо тиск перевищує встановлені межі, сила тиску масла на клапан буде більшою від сили пружності його пружини клапан відійде від сідла і перепустить частину масла з вихідного каналу насоса назад у його вхідний канал . У двигуні ЗМЗ-53 двосекційний масляний насос шестерінчастого типу прикріплено зовні до верхньої частини картера двигуна з лівого боку. Він приводиться в дію разом з валиком розподільника системи запалювання від розподільного зала двигуна.
Верхня секція масляного насоса нагнітає масло в горизонтальну масляну магістраль, розміщену ЇГоздовжньо у верхній частині картера з правого боку
Від нижньої секції насоса масло по каналах у картері і зовнішньому маслопроводі надходить до відцентрового очисника масла з реактивним приводом (центрифуги), а звідти зливається в піддон картера, змащуючи при цьому розподільні шестірні.
З масляної магістралі під тиском масло надходить до корінних і шатунних підшипників колінчастого вала, підшипників розподільного вала і осей коромисел. Дзеркало циліндрів, втулки верхніх головок шатунів, стержні клапанів штовхачі і кулачки розподільного вала змащуються розбризкуванням. Привод і шестірні розподільника змащуються маслом, що надходить з порожнини, розміщеної між п'ятою шийкою розподільного вала і заглушкою блока циліндрів.
Масляний насос навіть за найгірших умов експлуатації забезпечує необхідний тиск у системі. Якщо масло не прогріти, тиск буде вищий від допустимого, тому в системі мащення встановлено редукційні клапани, які обмежують тиск.
Редукційний клапан верхньої секції насоса, встановлений у передньому кінці магістралі, регулює тиск в межах 0,25... 0,40 МПа (2,5..«4,0 кгс/см2) при середній швидкості автомобіля. З підвищенням тиску клапан перепускає масло в картер.
Редукційний клапан нижньої секції насоса відрегульовано на тиск 0,35...0,40 МПа (3,5...4,0 кгс/см2); з підвищенням тиску масло циркулює всередину насоса. Паралельно головній масляній магістралі вмикається масляний радіатор, розміщений перед радіатором системи охолодження.
У двигунах автомобілів ЗМЗ-53 і ГАЗ-24 підвідна трубка радіатора з краном і запобіжним клапаном з'єднана з масляною магістраллю, а відвідна — з піддоном, куди зливається охолоджене масло. Масляний радіатор вмикається краном під час роботи двигуна у важких умовах (висока температура навколишнього повітря, незадовільна дорога, значна швидкість руху).
Запобіжний клапан, який установлено перед краном, перекриває шлях маслу в радіатор, якщо тиск у системі нижчий від 0,1 МПа (1 кгс/см2).
У системі мащення двигуна ЗИЛ-130 масло подається під тиском до корінних і шатунних підшипників колінчастою вала, підшипників розподільного вала, до опор проміжного валика привода розподільника системи запалювання, до масляного насоса і штовхачів. Втулки коромисел змащує пульсуюча струмина масла. Решта тертьових поверхонь деталей змащується розбризкуванням і самопливом.
З піддона картера масло через приймач засмоктується в двосекційний шестерінчастий насос 3, який закріплено зовні до верхньої частини картера з правого боку. Насос приводиться в дію від розподільного вала через проміжний валик. Верхня секція насоса подає масло в систему мащення двигуна, а нижня — в масляний радіатор.
На двигунах ЗИЛ-130 раніше встановлювали фільтри грубої і 6а тонкої очистки масла. Тепер ці двигуни випускають з одним, повнопотоковим (що пропускає весь потік масла від насоса) відцентровим фільтром. В нижній частині фільтра встановлено перепускний клапан, через який масло надходить до системи мащення при забрудненні фільтра. Після очищення масло йде в розподільну камеру, розміщену в задній перегородці блока, а звідти двома поздовжніми магістральними каналами надходить до корінних підшипників колінчастого вала і підшипників розподільного вала» По каналах у колінчастому валі масло надходить до шатунних підшипників і через спеціальний отвір в шатуні при збігу його з каналом у шийці колінчастого вала воно розбризкується на стінки циліндрів. Масло, що знімається із стінок циліндра маслознімним кільцем, через прорізи на кільці й отвори в поршні відводиться в картер переднього кінця каналу масло подається по трубці в змащувальні канали компресора. Якщо отвори в середній шийці розподільного вала збігаються з отворами в блоці циліндрів (один раз під час кожного оберту розподільного вала), то масло надходить до каналів коленої головки циліндра. З каналу через паз на опорній поверхні стояка коромисел і зазор між стінками отворів у стояку і болтом масло надходить до порожнистої осі коромисел, а звідти через отвори в стінці осі — до втулок коромисел.
Через канал короткого плеча коромисла масло подається до сферичних опор штанг, а також для змащення клапанів і механізмів їх обертання, до яких масло надходить самопливом. Розподільні шестірні змащуються самопливом по каналах з головки циліндрів.
Фільтр відцентровий з реактивним приводом (центрифуга). 

Немає коментарів:

Дописати коментар